Art Talks


Mit der öffentlichen Vortragsreihe Art Talks reagiert das Institut Kunst auf das Bedürfnis, die heutige Kunstpraxis zu hinterfragen und die Ergebnisse dieser Reflexion gemeinsam zu teilen. Die Art Talks funktionieren daher wie ein gemeinschaftlich geführtes Interview und umfassen persönliche Antworten auf die Fragen, wie Kunst gemacht, ausgestellt, geschrieben und vom Publikum aufgenommen wird: Die vortragenden Künstlerinnen und Kulturschaffenden sprechen über ihr Tun und die unterschiedlichen ethisch-ästhetischen Paradigmen der Kunstproduktion in ihrer Region und einer Gesellschaft.

Veranstaltungsort:
Hochschule für Gestaltung und Kunst FHNW, Freilager-Platz 1, 4023 Basel
Hochhaus, Aula, D 1.04 und Ateliergebäude, A 0.11

Eintritt frei

Weitere Informationen: Institut Kunst

22. Februar
Lucie Kolb (Zürich)
Artists as Editors 

Lucie Kolb (*1985 in Bern) lebt und arbeitet in Zürich. Sie ist Künstlerin, Autorin und Mitherausgeberin des Magazins Brand-New-Life. Sie interessiert sich für editorische Praxen von Künstlerinnen und schreibt an der Akademie der Bildenden Künste Wien eine Dissertation zu den Publikationsprojekten The Fox (1975–76), A.N.Y.P. (1989–99) und e-flux journal (seit 2008). Lucie Kolb ist Herausgeberin u.a. von Art Handling. Partituren der Logistik (mit Christoph Lang, Wolfgang Ullrich und Judith Welter), Zürich 2016; Artistic Research: The Language Issue, Luzern 2014; (New) Institution(alism) (mit Gabriel Flückiger), Zürich 2014; We would like to learn and we are working on a book …, (mit Corinn Gerber und Romy Rüegger), Berlin 2012.

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01. März
Pedro Wirz (Porto)
An Egg for an Eye 

Pedro Wirz (b. 1981 in Sao Paulo, lives and works in Porto, Portugal) received a Bachelor degree of Fine Arts at FHNW HGK Art Institute in Basel, Switzerland. He also studied one year at the Staatliche Akademie der Bildenden Künste Stuttgart, Germany. His work has been presented at David Dale Gallery, Glasgow (2016); Kai Matsumiya Gallery, New York (2016); Tinguely Museum, Basel (2016); CCS Bard Hessel Museum of Art, Annandale-On-Hudson (2015); Künstlerhaus Stuttgart, Stuttgart (2013); Dortmunder Kunstverein,Dortmund (2013); Palais de Tokyo, Paris (2013); Mendes Wood DM Gallery, Brazil (2013); Centro Cultural São Paulo, São Paulo (2013); Post Studio Tales, Berlin (2012); Kunsthalle Basel, Basel (2011); among others. He was also a resident at the Swiss Institute in Rome, (2015-16), Residency Unlimited (2014) in New York and at the Cité international des Arts, Paris (2012). Together with Raphael Linsi, he runs PANORAMA BOA VISTA, a project space in Porto, Portugal.

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15. März
Esther Hunziker (Basel)
Google, Maps, Ghosts & Satelites 

Esther Hunziker ist Künstlerin, Mediengestalterin und Dozentin für digitale Medien am Institut Kunst HGK FHNW in Basel. Ihre Arbeiten wurden in zahlreichen Festivals und Ausstellungen gezeigt, darunter: EMAF European Media Art Festival, Osnabrück (2016); HEK Haus für elektronische Künste ‹Digitale Abstraktionen›, Basel (2016); CentrePasquArt ‹Short Cuts›, Biel (2015); Festival für digitale Kunst ‹Rausch›, Europäische Kunstakademie Trier (2014); FILE Electronic Language International Festival, Sao Paulo (2011); etc. Für ihre Arbeit ‹Earth› wurde sie kürzlich mit dem Basler Medienkunstpreis ausgezeichnet. In ihrem Art Talk spricht sie über «Google, Maps, Ghosts & Satelites», über den kartografierten virtuellen Raum der sich mittels Satellitenbildern und Algorithmen neu konstruiert. Sie stellt eigene Arbeiten sowie unterschiedliche künstlerische Positionen vor, die sich mit der digitalen Landschaft einer simulierten Welt auseinandersetzen und Google Maps als künstlerisches Material nutzen.

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22. März
Jeronimo Voss (Frankfurt am Main)
Art Talk 

Jeronimo Voss (b. 1981) ) lives and works in Frankfurt am Main. His projects were exhibited at Stedelijk Museum Bureau Amsterdam, Der Tank BaselBielefelder KunstvereinMMK Museum für Moderne Kunst Frankfurt am Main and Gallery Cinzia Friedlaender Berlin as well as in various group shows of international institutions such as Clark House Initiative BombayIrish Museum of Modern Art in DublinVienna SecessionKunsthaus Bregenz and MOCA, Belgrade. His installation Eternity through the Stars was shown in the Planetarium of the Orangery in Kassel as part of dOCUMENTA (13) in 2012. He is a member of the Realism Working Group, that in 2015, together with architecture office Dogma, presented a communal housing model for artists at the House of the World’s Cultures (HKW) in Berlin.

30. März
Milo Rau (Köln)
IIPM – International Institute of Political Murder 

Milo Rau, geboren 1977 in Bern, studierte Soziologie, Germanistik und Romanistik in Paris, Zürich und Berlin, u. a. bei Tzvetan Todorov und Pierre Bourdieu. 1997 unternahm er erste Reportage-reisen (Chiapas, Kuba) und war ab 2000 als Autor für die Neue Zürcher Zeitung tätig. Seit 2003 arbeitet Milo Rau als Regisseur und Autor im In- und Ausland. 2007 gründete er für die Produktion und Auswertung seiner künstlerischen Arbeiten die Theater- und Filmproduktionsgesellschaft IIPM – International Institute of Political Murder, die er seitdem leitet. Seine Theaterinszenierungen und Filme u. a. Die letzten Tage der Ceausescus, Hate Radio, City of Change, Breiviks Erklärung, Die Moskauer Prozesse, The Civil Wars, The Dark Ages, Das Kongo Tribunal, Mitleid. Die Geschichte des Maschinengewehrs, Five Easy Pieces und Empire tourten durch bisher über 30 Länder und wurden zu den wichtigsten nationalen und internationalen Festivals eingeladen – u. a. Berliner TheatertreffenFestival d’AvignonWiener FestwochenFestival TransAmériquesKunstenfestivaldesarts Brüssel und Biennale Teatro di Venezia. Neben seiner Arbeit für Bühne und Film ist Milo Rau als Dozent für Regie, Kulturtheorie und soziale Plastik an Universitäten und Kunsthochschulen tätig.

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19. April
Jean-Claude Freymond-Guth (Basel) 
OFA: Über das Phänomen «Older Female Artist» und Karrieren im aktuellen Kunstmarkt

Jean-Claude Freymond-Guth hat ein Studium in Vergleichende Kulturwissenschaften, Humboldt Universität zu Berlin sowie ein Studium in Bildende Kunst Zürcher Hochschule für Gestaltung und Kunst absolviert. Er ist Gründer des Non-Profit Kunstraumes Les Complices* in Zürich und der kollektiv betriebenen Ausstellungsfläche mit Buchladen Perla Mode in Zürich. 2006 gründete er die Galerie Freymond-Guth & Co, als Teil von Perla Mode. 2008 zog die Galerie um in eigene Räume in Zürich. 2010 wurde Freymond-Guth Fine Arts AG (Ltd.) gegründet und zwei Jahre später zog die Galerie ins Löwenbräu Areal, 2016 schliesslich der Umzug nach Basel. Seit 2013 gehört Jean-Claude Freymond-Guth zu den Swiss Friends of the Israel Museum, Jerusalem Contributor und ist im Vorstand von Friends of the Swiss Institute for Contemporay Art, New York.

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26. April
Raphael Linsi (Berlin, Zofingen, Porto)
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Raphael Linsi, (b. 1982 Zurich) is an artist and curator. He lives between Zofingen, Berlin, and Porto. Selected Exhibitions include: I dropped a stick at the side of the road, Oslo10, Basel, 2017 (solo); Der Geruch des noch warmen Motors eines am Fusse des Berges geparkten Fahrzeugs, Oracle, Berlin, 2016 (solo); Swiss Art Awards, Basel, 2014 (group). Selected Readings and Lectures include: 754 B.C., Spike, Berlin, (organized by Montez Press), 2016; Editions – Los Caprichos, Pudding Explosion, Headshops, Cheap Art Fair, Slash: Hybrid Ecologies and Audiences Today, Witte de With, Rotterdam, 2014; On boredom, Strange teaching, Held, Leipzig, (organized by Rainer Ganahl), 2014. Together with Pedro Wirz, Linsi runs the exhibition space Panorama Boa Vista in Porto, Portugal. Other curatorial projects include: twenty years, (2014-2015), Berlin, Lake & Only (2011-2013), Trin-Mulin and Basel-based curatorial collective The Forever Ending Story (2009–2011), which he co-founded. He worked as the assistant director of Croy Nielsen Gallery (2014-2015), Berlin, and as assistant curator at Kunst Halle Sankt Gallen (2013). Linsi holds a BA in Fine Arts from HGK FHNW Basel and is currently studying Psychology and Art History at University of Zurich. “There is an obvious absurdity to trying to make a cat love you. One that reminds me in passing of the works of the Dutch artist Bas Jan Ader, in particularly his repeated efforts to defy gravity in Falling I (where he films himself falling off a roof) and Falling II (riding a bicycle into a canal). What links Jan Ader and Linsi and makes their attempts intriguing is not the silliness of their activities but the seriousness with which they partake in them.” (Text Chloe Stead, 2017).

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03. Mai
Greg Parma Smith (New York)
Work Presentation 

Greg Parma Smith, born 1983 in Cambridge, lives and works in New York. (Recent) Solo Exhibitions include: MAMCO, Geneva; Galerie Francesca Pia, Zurich (2017); David Lewis, Last Judgment, New York; MiArt (with David Lewis), Solo booth, Milan (2015); David Lewis, Melancholy, New York (2014); Balice Hertling, In the Station of the Metro, Paris (2013); Art Basel Statements (with Federico Vavassori), Solo booth, Basel (2012); Group Exhibitions (selection): High Art, Chasser le Dragon, Paris; Young Art, Stonebreakers, Curated by Liam Considine, Los Angeles; MoMA PS 1, Greater New York, New York; Kyiv Biennial 2015, The School of Kyiv, Kyiv; White Columns, “Looking Back”, The 9th White Columns Annual, New York; Metro Pictures, Bad Conscience, curated by John Miller, New York; Andrew Roth Gallery, COPIED, Curated by Claire Lehmann, New York; MAGASIN, Art in Pop, Grenoble.

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10. Mai
Marta Riniker-Radich (Geneva/London)
Artist Talk 

Marta Riniker-Radich (b. 1982 in Bern) lives and works in Geneva, Switzerland. She received a BFA from Haute Ecole d’Art et de Design, Geneva. Selected solo exhibitions include Swiss Institute, Every Home a Fortress Every Hearth a Blossom, New York (2016); Aargauer Kunsthaus, Aarau; The sharpest pencil in the stack, 8, rue Saint-Bon, Paris (2015); Scuffling grinding tearing pounding banging slamming, Kunsthaus Langenthal (2013); and Zebedee, New Jerseyy, Basel (2010). Group exhibitions include A Form is a Social Gatherer, Plymouth Rock, Zurich (2015); A Place Like This, Kunsthaus Glarus, Glarus (2014); Hotel Abisso, Centre d’Art Contemporain, Geneva (2013). She is the recipient of the Manor Kunstpreis Aargau 2016.

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17. Mai
Simon Buckley (Glasgow)
Lecture Performance 

Simon Buckley (b. UK, 1984) lives and works in Glasgow, UK. Simon completed his Master in Fine Art (MFA) at the Glasgow School of Art in 2013. Prior to this he obtained a Postgraduate Diploma (PG-Dip) in Analytic Philosophy from Bristol University, where he specialized in Fictionalism, Authorial Intentionalism and Metaethics. Recent and forthcoming solo exhibitions include: I Learnt To Say No And Walk Towards The Sun, AC Repair Co, Toronto, (CA); Rot House, The Tip, Bangkok, (TH); As You Were As We Are, SPREEZ, Munich, (DE); and Nothing Really Matters (except me), The Living Art Museum, Reykjavik, (IC); The Bacon, The Cheese, The Lies and Her Thighs. Schauspiel Commission, Frankfurt am Main, DE. Selected Projects / Group Exhibitions: Prehistoric Loom. The Art Museum of Akurey, Ketilshús, IC; As You Were, As We Are. Spreez, Munich, DE; Yosemite. Voidoid Archive. Glasgow, UK; All You Need. Riverside Space, Bern, Switzerland, CH; Village of Hope Trees. Part 1 Gallery. Koln, DE: Display – Flip Project Space, Napoli / Bari, IT; Radio Arthur. Kunsthaus Baselland, Basel, CH.

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31. Mai 
Youssef Limoud (Basel/Cairo)
Work Presentation 

Youssef Limoud is an Egyptian artist and a writer born in Giza-Egypt, 1964. He graduated from the College of Fine Arts – the painting department, Cairo, 1987, and studied at the Kunstakademie in Düsseldorf with Michael Buthe 1991-1992. His work has been shown internationally in solo and group exhibitions. Currently his work is to be seen in two major exhibitions in Paris at La grande halle de la Villette and at L`institute du monde arabe. Recently he won the Leopold Senghor award of Dak’art 2016 for his installation Maqam. As a writer, he published some books about art, Egyptian art history and poetry. Limoud lives and works between Basel and Cairo.

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